Huolimatta siirtymistä 3D kulku Metal Gear Solid pysyy lähellä sitä sen 2D MSX2 edeltäjä Metal Gear 2: Solid Snake. Pelaajan on navigoida päähahmo Solid Snake tekevät pelin alueiden vihollisten toimesta. [ 15] tunnistus syntyy pelaajan siirtymässä vihollisen näkökentässä ja sytyttää hälytys, joka imee aseistetut viholliset hänelle. [ 16] myös laukaisee "varoituskynnyksellä mode), ja pelaajan on siis piilotella ja jää huomaamatta, joka "veronkiertoa mode" alkaa ja kun laskuri saavuttaa nollan peli palaa "tunkeutumisesta tilassa", jossa viholliset eivät epäilevästi Snaken läsnäolo. tutkaa ei voi käyttää kiertäminen hälytystilassa adjustment -TILA.
jäädä huomaamatta, ja pelaaja voi suorittaa tekniikoita jotka käyttävät sekä Solid Snaken kykyjä ja ympäristön suojelemiseksi, esimerkiksi alla ryömimistä kohteet käyttäen valintaikkunat kuin kansi, väistellen tai piilottaminen kiertää seinämiä ja pitää ääntä, niin vihollisten hämääminen. Nämä tehdään kolmannen persoonan Kamera, joka usein muuttaa sen kulmassa antaa pelaajalle parhaan näkymän alue, ja näytöllä tutka, joka näyttää vihollisia ja heille voitaisiin. [ 18] Snake voi lisäksi hyödyntää paljon kohteita, kuten infrapuna-suojalasit tai pahvilaatikossa peitellä. aiempien osien tavoin hiiviskelytoimintaan edistää vähemmän väkivaltaisia muodossa pelattavuus torjuttaisiin suuria vihollisjoukkoja vastaan on usein johtaa vakavaan vahinkoa player.
pelin kehitys on hävitysten välianimaatiot ja koodekin tuki ja sekä kohtaamisia pomovastustajia. kehityksen kautta, pelaajat on selvitettävä jokainen nystyrä heikkouksia ja päihittämään ne. Pelin ohjaimet ja toistaa strategioita voidaan käyttää myös valitsemalla Codec radio, joissa neuvontaa on toimitettu Snaken tukiryhmän; esimerkiksi support tuodakseni julki ne tiimi saattaa Snake: ei tallennettu hänen tarpeeksi usein. tai selittää hänen taisteluliikkeitä johon painikkeet paina gamepad. koodekki on mahdollistaa käsikirja pelin taustatarina. päätökseen otsikko antaa Soitin, jossa on tilastollisessa yhteenvedossa ja "koodi nimi", joka perustuu, eikä se nimi yleensä yhteisen animal.
ensimmäisessä julkaistussa Metal Gear -sarjan harjoitustila, nimeltä VR-tilassa, ja siitä on saatavilla jossa pelaajat pystyvät käytännössä piilottaminen tekniikoita, ase käyttää - sekä vartijoiden. Sen lisäksi, että hiipimisestä on asetettu kappale jaksot joissa altistuu tulitaisteluita soittimen ja vihollisia kolmannen persoonan ja ensimmäisen persoonan perspectives.